måndag 16 juni 2008

Tre stycken promovideor för Svart Som Silver, Bruno K. Öijers kommande bok


Bruno K. Öijer är rockpoeten framför alla andra, alltså förtjänar den kommande boken Svart Som Silver några promovideor, tycker jag. Jag har satt ihop tre stycken, som finns på Svart Som Silver-sidan på BrunoK.se.

En av låtarna, som ackompanjerar promovideo #3, lyssnade Öijer helt säkert på själv, som ung. De andra vet jag inte om han gillar, men jag tycker de passar.

Bokförlagen satsar ju inte särskilt mycket på sina kvalitetsförfattare nuförtiden. Förmodligen kommer inte Wahlström & Widstrand att lägga all sin kraft på att marknadsföra Svart Som Silver, men jag hoppas att jag har fel. Det hela beror ju naturligtvis också på vad Öijer själv vill. I en intervju med tidskriften Svensk Bokhandel, från 2001, svarar Bruno K. Öijer på frågan "Varför vill du inte synas [i media]?":

BKÖ: "Det handlar om kvalitet. Jag säger ja till det jag kan acceptera. Det är ändå en hel del. Det här är ingen attityd jag anstränger mig för att upprätthålla, jag gör det som är naturligt. Det handlar om en civilisationskritik, om att jag på ett psykologiskt och filosofiskt plan redan som barn slöt ett avtal med mig själv och ställde mig utanför."

Inga kommentarer: