torsdag 19 juni 2008

Bruno K. Öijer gillar tåg



Efter kortfilmer om Bruno K. Öijers Linköping, Öijers Uppsalabostad på 70-talet, stipendieutkastningen 1975 och Öijers koppling till Oden kommer här en något mindre pretentiös film. 5 minuter om tågtemat i Öijers diktning. Klicka här för att se filmen.

Jag har valt att inte ta med vissa aspekter av tågtemat hos Öijer, sånt som är för privat. Det har jag inte tagit med i filmen. Det låter kanske kryptiskt, men det finns omskrivet i Thörnvalls essäbok Det svarta puzzlet, och även i Börjlinds Nya tider, nya änglar, har jag för mig. Jag tycker att det är viktigt att man - om man ska göra filmer så här om Öijer, t.ex. - håller dem på ett plan som inte kränker någons integritet. D.v.s. filmerna måste hållas på rätt nivå och inte bli för privata eller inkräktande. Att jag gjorde en film om en gammal Uppsala-bostad som Öijer hade i början av 70-talet tycker jag är okej, eftersom det var så länge sen han bodde där. Linköpingfilmen, för att ta ett annat exempel, blir aldrig sentimental eller för privat, och överhuvudtaget tycker jag att jag håller mig på rätt sida gränsen, med alla de här filmerna.

Förutom då när det gäller att sno material från olika håll och kanter, det har jag gjort mig skyldig till. Men vi lever ju i en postmodern tid där konstnärer av olika slags återanvänder material från andra, från annat håll; lägger till, omformar, lånar, omvandlar, och så vidare. Till och med skivbolagen tycker att det är okej att "deras" musik används i olika sammanhang på Internet utan ekonomiska ersättningskrav nuförtiden. Jag använde Velvet Undergrounds "Heroin" till en promovideo för Öijers kommande bok Svart Som Silver (se förgående blogginlägg). Jag lade upp videon på YouTube och fick ett mail från dem där de skriver att Universal Music Group har gjort ett copyright claim på låten (som de alltså äger), men att de accepterar att jag använder den, och de låter videon (med den ackompanjerande Velvet-låten) få ligga kvar. Schysst attityd!

Inga kommentarer: