torsdag 8 maj 2008

80 överblivna dimmor & Öijers ambivalenta förhållande till "lärda" diktreferenser

I en intervju 2001 säger Öijer: "I Dimman Av Allt har jag tagit bort 80 färdiga dikter för att få fram den förtätade atmosfären."

Det är ganska många dikter, med tanke på att den färdiga diktsamlingen innehåller 53 dikter. 1984 talade Öijer om att han arbetade på en "Dödens Bok" som då skulle vara väldigt omfattande. Det kom aldrig någon "Dödens Bok", möjligen användes delar av materialet till Medan Giftet Verkar (1990). Dikten "Skisser Till Ett Av Dödens Tal" (den avslutande dikten i Medan Giftet Verkar) skrevs i alla fall 1984 eller däromkring, då den publicerades första gången i DN det året.




Hela den här intervjun kan läsas på BrunoK.se, finns under Artiklar. Öijer fortsätter med att säga att han "har skalat bort det som okunniga människor kallar för poesi" och nämner som alldeles särskilda hatobjekt dikter som "rabblar grekiska namn". Här måste jag dock kritisera Öijer för att generalisera för mycket. Alla dikter som rabblar grekiska namn är inte förkastliga. Vår allra störste diktare - historiskt sett - Gunnar Ekelöf har då och då "grekiska namn" med i sina dikter. Ekelöf är ju en förebild för Öijer, det tycker jag man kan ta för givet. Per Bäckström skriver en del om Öijers förhållande till - och även beroende av - Ekelöf i sin doktorsavhandling om Öijers poesi, från 2003. Jag har även själv berört släktskapet mellan Ekelöf och Öijer i en litteraturvetenskaplig D-uppsats, som skrevs 2002 (Döden är det enda intressanta. Ett tema i Gunnar Ekelöfs Vägvisare till underjorden och Bruno K. Öijers Dimman Av Allt).

Som jag nämnde i det här blogginlägget finns det även paralleller mellan titeln på Öijers kommande bok och en dikt ur en av Ekelöfs sista böcker. Öijer har också själv vid upprepade tillfällen, särskilt vid tiden för ovan nämnda intervju, liknat sig själv vid Hermes, från just den grekiska mytologin.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tyder på ett slags diktar storhetsvansinne-inträffar då diktaren blir för ´stor´för sitt eget bästa.Poetens hjärna´är speciell, det är därför han är poet,diktare´med en penna i handen i stället för en hammare!MVH Gladiatan

J-Type sa...

hej kära vän af bruno!
jag har en gång i tiden kommenterat sönder dina youtubevideos och undrar nu om det finns någon chans att verken finns som enkom ljudfiler? (Inte för att de skulle vara dåliga som videos, utan mer för att det är lätt att lyssna på en mp3 i en mp3spelare. )
Ja, det vore trevligt i alla fall!
JRE. Andersson

Per Erik sa...

Hej!

Jag kan fixa en avdelning med det sen. Jag lade nu ut "Du Fick Aldrig Veta" (liveframträdande från 2002) som MP3-fil, utan musik. Du hittar den under MP3-rubriken, längst ner på sidan
http://brunok.se/musikvideor.htm. (Direktlänk: http://brunok.se/dufickaldrigveta.mp3) Där finns även några andra MP3-filer, dock med musik. Sen finns ju också ljudfilerna från Lyrikmagasinet-intervjun - längst ner på http://brunok.se/tvoradio.htm.
Det är 10 st. filer nu, men jag har ytterligare sex ljudfiler från den intervjun som
jag ska lägga ut snart/framöver. Men jag kan som sagt lägga ut fler diktuppläsningar i MP3-format också, sen. Just nu håller jag på att tampas med en del tekniska problem angående hemsidan (BrunoK.se) -
Google har slängt ut den från sitt index, av någon anledning.

Anonym sa...

Det kanske är svårt att skriva -Dödens bok´om man överlevt, angående Öijers diktande?MVH Gladiatan