lördag 5 april 2008

Det finns bara en Bruno K. Öijer



Enligt Bruno K. Öijer själv finns det ingen skillnad mellan honom som person och poet.

Eva Redvall frågade Öijer i en intervju i Sydsvenskan 1996:

"Finns det stunder när du vill glömma att du är poet?"

Öijer svarade: "Varför skulle jag vilja glömma det?"

"Tja, för att vila kanske."

Öijer: "Men någon vila på det planet finns inte. I så fall skulle poesin bara vara en roll, som du lägger av dig som en kostym. Det är det som är skillnaden mellan mig och en skådespelare. Eller en schlagersångare – att stå och sjunga en text som inte betyder ett skit. För mig är ordet mitt eget blod."

Eller som Öijer sa i en intervju 2001 (Svensk Bokhandel nr 17):

"Jag är inte en som spelar roller, jag är alltid jag."

I en tidig intervju heter det:

"Om nån skulle komma fram till mig och säga att: du är bara en image – så skulle jag slå till honom."

Inga kommentarer: