söndag 20 april 2008

Bruno K. Öijer & Rock & Roll



Bruno K. Öijer är uppväxt med blues och rock & roll, han har översatt Bob Dylan-texter till svenska och läst dikter i radio med Rolling Stones som bakgrundsmusik. Med tanke på detta tyckte jag det kändes naturligt att göra en mix av Jimi Hendrix "Purple Haze" och Öijers "Manifest" från 1974. Resultatet finns på www.brunok.se.

Jag och min bror har gjort egen musik till Öijers dikter/diktuppläsningar, och den finns också på www.brunok.se, men jag tycker att Öijers dikter kan sammanföras med flera olika artisters musikstycken. Litteraturprofessor Johan Svedjedal, som skrivit om Öijers arbete med tidskriften Guru Papers, i början av 70-talet, säger i den här intervjun att Öijers dikter bör tolkas av många olika röster.

Närmast arbetar jag med att sätta samman en gammal Stooges-outtake (en låt som aldrig kom med på Fun House) med en Öijerdikt. Om det blir lyckat presenteras resultatet på sajten. Bruno K. Öijer har för övrigt uttryckt sig gillande om Iggy Pop, det kan man läsa om i Per Bäckströms avhandling.

Inga kommentarer: