tisdag 23 september 2008

Turnétrailer + 50 dikter för turnén



Jag har satt ihop en 2 min lång turnétrailer. Klicka här för att se den.

Samtidigt funderade jag på vilka dikter Öijer kommer att framföra under den här turnén. Han har sagt i intervjuer att det blir texter från hela hans produktion, och att det kommer att handla om ca 50 dikter. Om jag gissningsvis skulle plocka ut ca 50 dikter, från de nio diktsamlingarna, skulle listan se ut så här:
(Observera alltså att detta absolut inte är nån officiell lista, utan endast min personliga gissningslek.)

Från Sång För Anarkismen (1973):
"de som i Sverige insett..."

Från Fotografier Av Undergångens Leende (1974):
"jeanne d'arc, allting blöder"

Från c/o NIGHT (1976):
"Sad Eyes"

Från Spelarens Sten (1979):
"Låt Det Här Hårda Livet Bli Vårt"
"Blå Bouquet"

Från Giljotin (1980):
"Lät Dom Ligga"
"Två Tomma Händer"
"Terror, du tar min hand..."

Från Medan Giftet Verkar (1990):
"jag får inte glömma..."
"jag försöker minnas..."
"Den Meningslösa Hettan"
"så länge dom har fel bild av dej..."
"Även Om Allt Tar Slut"
"Skisser Till Ett Av Dödens Tal"

Från Det Förlorade Ordet (1995):
"om mej finns nedtecknat..."
"Hängd"
"Jag Delar Den Rymd"
"Från En Demons Båge"
"jag frös..."
"Vigd"
"Väg Bort"
"Besökare"
"Steg Bakom Mej"
"En Gång Blommade Trädet"
"du fick aldrig veta..."
"Den Döda"

Från Dimman Av Allt (2001):
"vi lämnade varje fest..."
"Kylan"
"dricksglasen..."
"Ishjärtat"
"Första snön"
"vi föddes med en oerhörd saknad..."
"sjön sov..."

Från Svart Som Silver (2008):
"Tätt Intill"
"Sky Av Lögn"
"Osårbar"
"Avslöjade"
"Hålla Honom Kvar"
"Utomlands"
"Blodet I Snön"
"Sången"
"Allt Sånt Var Borta"
"Så Få"
"stormen..."
"Svalt Och Vackert"
"Här Utanför"
"Annat I Tankarna"
"Nästa År"
"Säker På"
"Till Avsked"
"Arvet"
"Aldrig"

Jag har kanske lagt för stor tonvikt på Svart Som Silver, men jag hoppas och tror att det blir många nya dikter i repertoaren.

Samtidigt måste jag ju säga att det vore en fantastisk, närmast övernaturlig bedrift om Öijer skulle kunna lära sig alla dessa nya dikter utantill på så kort tid, särskilt med tanke på att dikterna skrevs rätt nyligen och rätt snabbt (april 2007-december 2007). Dessutom är flera av de här nya dikterna från senaste boken ganska långa, omfångsrika.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte bara tipsa om att Nya Vågen i P1 pratade om Öijer och Svart som Silver idag...

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=3048

Anonym sa...

Skön trailer du klippt ihop, blir sugen som fan att se live nu. Var det 350 pix? Ja, det verkar som kvalité kostar :-)

Per Erik sa...

Karlsson - tack för länken. Jag har lyssnat på programmet, men jag lägger inte in det på hemsidan, för det var inte så himla bra, även om det delvis var intressant. För de som inte lyssnade: Öijer medverkade inte, utan det var bara en diskussion mellan ett par recensenter om boken.

De hade en del faktafel om Öijer, t.ex. sa kvinnan (minns inte hennes namn nu) att Medan Giftet Verkar kom ut 1992 (rätt år är 1990). Sen sa hon att Öijer är en helt normal, vanlig poet, att han inte på något sätt sticker ut från mängden. Väldigt konstig sak att säga.

Stefan - tack! Ja, 350 kr är det väl, men jag tycker inte att det är så dyrt, det är ju 2 timmars föreställningar. Lena Ph och Orup tar tydligen 470 kr för sin show (jag gick in på ticnet.se och klickade på ett slumpvis utvalt evenemang). Jag ska förresten skicka ett privat mail till dig, Stefan, angående en annan sak.