måndag 15 september 2008

Rejält fel i SVT:s/Kulturnyheternas Öijer-inslag ikväll



Jag blev tipsad om att Öijer uppmärksammas i SVT:s Kulturnyheterna ikväll (repris i SVT1 23:25), men det finns ju ett rejält fel i inslaget. Ungefär 2 min och 50 sek in i programmet säger reportern (samtidigt som min sajt BrunoK.se visas i bild): "'Bruno K. Öijer - Sveriges störste poet' - så beskriver han sig själv på sin egen hemsida".

Detta är ju helt fel, som alla besökare av den här sajten vet. På Kontakt-sidan skriver jag ju tydligt och klart: "BrunoK.se är en inofficiell hemsida tillägnad poeten Bruno K. Öijer. Skapare av sajten är Per Erik Wesslén".

Nu kanske Öijer, när han ser inslaget på TV, tror att jag marknadsför hemsidan som officiell, och så är verkligen inte fallet. Det här var dålig journalistisk från SVT:s sida, inget annat. SVT framställer Öijer i dålig dager, när de felciterar honom, stoppar ord i hans mun. Öijer har aldrig själv beskrivit sig som "Sveriges störste poet".

Här kan man se inslaget på webben:
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=71521&d=3442

2 kommentarer:

Anonym sa...

Reagerade också när jag såg inslaget. Fan vilken kass reporter. Behöver man ju inte vara it-expert för att se att det inte är Öijer själv som står bakom.

Per Erik sa...

Nej... Hur som helst ber SVT om ursäkt, och de säger att de i kvällens sändning ska tillrättalägga felet.