måndag 29 juni 2009

Recensioner av Maya Eizin Öijers senaste konstutställning

Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet recenserade i slutet av maj Maya Eizin Öijers senaste konstutställning Förlorade Ögonblick.

Dagens Nyheters recension

Svenska Dagbladets recension

torsdag 18 juni 2009

Bruno K. Öijer ger Hotell Gästis i Varberg "tio stjärnor"


En artikel i LO-tidningen den 17 juni 2009 handlar om Hotell Gästis i Varberg, och tydligen ska Bruno K. Öijer ha skrivit i hotellets gästbok efter en vistelse:

"Tio stjärnor av mig för stämningen, personal och röksalong".

Länk till hotellet
Länk till artikeln

onsdag 20 maj 2009

FRAMME av Bruno K. Öijer



Dikten "Framme", som står i slutet av Bruno K. Öijers senaste diktsamling Svart Som Silver, verkar vara en av Öijers personliga favoriter, då han framförde den under hela turnén 2008-2009. Öijer sa då också, från scenen, att "ordet 'framme' är ett bra ord", och han poängterade att det är svåröversatt. Trots det hörde en tysk herre av sig till mig för ett tag sen, med sin tyska översättning av dikten, som han önskade få publicera på Internet. Han fick sedermera tillstånd av Öijer. Jag har satt ihop en kortfilm på drygt en minut baserad på Öijers liveframförande av dikten "Framme" i Uppsala i år. Finns att se här: http://www.vimeo.com/4751255

Och den tyska översättningen, gjord av Gerhard Rombach, finns att läsa här:
http://www.beilharz.com/poetas/oeijer/#framme

torsdag 14 maj 2009

"Ingen är som Bruno K. Öijer"

Artikel i Helsingborgs Dagblad idag, 14 maj 2009: "Ingen är som Bruno K. Öijer".

Ett förtydligande: I artikeln sägs det att det är på YouTube man kan hitta Bruno K. Öijer-videor online, att där finns 63 stycken (alla utom en har jag lagt ut), men några av de bästa Bruno K. Öijer-videorna finns enbart på sajten Vimeo, som jag börjat använda på senaste tiden. Där finns sju stycken videor. Länk HÄR.

Alla de här länkarna finns förstås också på huvudsajten BrunoK.se, under TV & Film och Musikvideor.

tisdag 5 maj 2009

"jag intalar min fiende..." - Bruno K. Öijer live i Västerås den 31 oktober 2008 [MP3-fil]



Här är en ljudinspelning från Västerås, den 31 oktober 2008. Det är dikten "jag intalar min fiende...", en dikt som framfördes i princip varje kväll på Svart Som Silver-turnén, som omfattade 31 föreställningar.

Inspelningen är i MP3-format, 1:23 min lång, filen 2,5 MB. HÖGER-KLICKA HÄR för att ladda hem liveframförandet till din dator.

måndag 27 april 2009

"jag såg ringarna på vattnet svarta som silver"



Här är en ljudinspelning från Bruno K. Öijers uppträdande i Uppsala, den 29 mars 2009. Det är dikten "Mysteriet" (den dikt i Svart Som Silver som innehåller raden "jag såg ringarna på vattnet svarta som silver"). Filformat: MP3. Filstorlek: 4 MB. Längd: 2:19 min. För att ladda hem ljudfilen: Höger-klicka här och välj "Spara mål som...".

torsdag 23 april 2009

Här finns Chivas Regal (Öijers debutroman) att köpa

Just nu kan man köpa ett begagnat exemplar av Bruno K. Öijers Chivas Regal på Tradera.com. Säljaren har satt ett utropspris på 25 kr.

Det är flera personer som tidigare hört av sig till mig och frågat hur man kan få tag på denna bok. Här är alltså en möjlighet.

Länk till auktionen här.

onsdag 22 april 2009

Radiointervju med Bruno K. Öijer från 1999 (med filmsekvenser)

Den senaste uppdateringen på BrunoK.se är några minuters utdrag från en radiointervju med Bruno K. Öijer, från 1999. Till dessa ljudfiler har jag satt filmsekvenser; ett par scener ur Dr. Caligaris kabinett, stumfilmen från 1920 och Fatimas tredje hemlighet (1999), i vilken Öijer medverkar. Klicka här för att ta del av detta.

Här är några äldre, slitna tidningsurklipp/bilder som jag hittade häromdagen (från 1990, 1995, 1997):





fredag 17 april 2009

Bruno K. Öijers Svart Som Silver ges ut i pocketformat den 22 maj 2009




Den 22 maj 2009 utges Bruno K. Öijers senaste diktsamling Svart Som Silver som pocket. Månpocket står för utgivningen, och priset på de stora sajterna adlibris.se, bokus.com, och cdon.com är 39 kr.

fredag 10 april 2009

Om mottagandet av Bruno K. Öijers debutroman Chivas Regal (1978)



Flera personer har hört av sig till mig via email och frågat om Bruno K. Öijers roman Chivas Regal, hur man kan få tag på den. Jag har inget nytt svar på den frågan, förutom att ett par exemplar finns att hitta på antikvariat, men jag har satt ihop en artikel om mottagandet av boken, 1978. Finns att läsa HÄR.

Här ett utdrag från boken:

måndag 6 april 2009

Recensioner av Bruno K. Öijers uppträdande i Östersund den 4 april 2009



Bruno K. Öijer har recenserats i sex olika dagstidningar i Norrland de senaste dagarna. Det handlar alltså om föreställningarna i Umeå, Luleå och Östersund, 31/3, 2/4 och 4/4.

Enligt uppgifter var det helt fullsatt på Sagateatern i Umeå (370 platser), ca 150 betalande i Luleå och senast omkring 300 personer på Gamla Teatern i Östersund.

Recensionerna finns samlade HÄR. Senaste texterna publicerades i Länstidningen Östersund och Östersunds-Posten idag, och handlar om Öijers föreställning i Östersund på lördagen (4 april). Bra, välskrivna recensioner av kunniga skribenter, i båda tidningarna.

I Länstidningen skriver Catarina Lundström bland annat:

"En kväll med Bruno K. Öijer blir som en slags högmässa för oss som ingen kyrka har. Magiskt, högtidligt, varmt och trösterikt i en tid då vi behöver både tröst och energi".

Tomas Larsson text i Östersunds-Posten är som sagt också bra, men jag undrar om det verkligen stämmer att Öijer "läser starka och tydliga dikter [...] från äldre samlingar som ”Giljotin” och ”c/o Night” [...]" - Öijer har inte framfört någon dikt från c/o NIGHT under de föreställningar jag varit på, men det är ju inte omöjligt att det skedde i Östersund i förrgår. Däremot har några texter från Giljotin haft framstående, centrala roller i föreställningarna: "Två Tomma Händer" förstås (som ibland inletts med orden "Kasta din bok", ibland utan dem), men också "Incest" (djävulsdikten) i början, och "Lät Dom Ligga", som alltid avslutar akt 1.

söndag 5 april 2009

Bruno K. Öijer On Tour 2008-2009, en kortfilm



Bruno K. Öijer avslutade sin vårturné 2009 med ett uppträdande i Östersund, lördag 4 april. 10 föreställningar i 9 olika städer har getts i vår (21 föreställningar i 13 städer i höstas/vintras) och i nuläget finns inga ytterligare datum inbokade, förutom planer på framträdanden i de nordiska grannländernas huvudstäder till hösten.

Jag har satt ihop en kortfilm på drygt 5 min, som en epilog till turnén. Klicka här för att se den: BRUNO K. ÖIJER ON TOUR 2008-2009.

måndag 30 mars 2009

Rapport från Bruno K. Öijers föreställning i Uppsala den 29 mars 2009



Igår kväll återvände Bruno K. Öijer till den stad han bodde i 1972-73 - Uppsala. Svart Som Silver-turnén stannade inte i Uppsala förra året, så det var nu ett efterlängtat besök. Fullsatt till sista plats var det också, på Reginateatern, en intim, passande scen för Öijers föreställning. Ett ganska vackert ställe, helt enkelt. I början berättade Öijer lite om tiden då han bodde i Uppsala, "på Eriksgatan 15... Jag lade märke till att man inte rivit just det huset".

Så här såg det ut när jag gick förbi där för ungefär ett år sen (april 2008):



Jag har sett två föreställningar i år och båda har varit längre än de som gavs 2008, det kan väl tolkas som ett gott tecken, som att Öijer trivs på scenen, och att han brinner för att framföra många dikter ur sin repertoar. Personligen tycker jag dock att tonvikten ännu mer kunde ligga på Svart Som Silver, då det är dessa texter som funkar allra bäst. Allt är lysande, som de också skrev i Upsala Nya Tidning idag, men det finns flera stora dikter i nya boken, som till exempel "Till Avsked" (s. 74) och "Sången" (s. 30), som jag inte tror har framförts live, och som kanske kunde ersätta ett par trotjänare från Det Förlorade Ordet, som hängt med länge.

"Magisk afton" skrev Hallands Nyheter, om föreställningen i Varberg på fredagkvällen, och när man tagit del av alla recensioner från de olika dagstidningarna runt om i landet, dagen efter föreställningarna - från Karlstad 20 oktober 2008 fram till Uppsala idag, då kan man konstatera att precis alla har varit odelat positiva. Öijer får "ta emot gåvor och lyssna till hyllningar", som det heter i hans dikt "Aldrig". Men det är inte så konstigt heller - han har ju ingen motsvarighet i Sverige. Det är därför andra svenska författare blir avundsjuka, som Björn Ranelid i en intervju i Nöjesguiden för ett par veckor sen. Ranelid säger där:

"Titta på Bruno K Öijer. Han blir recenserad när han framträder. Och så står det att han har stor publik. Jag har 30 gånger större publik. Jag har talat inför 55 000 på Liseberg. Vet du varför jag säger det själv? Därför att ingen annan säger det. Bruno K Öijer springer de benen av sig för att recensera – jag har aldrig blivit recenserad i DN, trots att jag talat inför fler människor än någon annan svensk författare gjort."

Tillbaka till Öijers föreställning: De absolut starkaste dikterna live, denna kväll och under hela turnén, är - enligt min uppfattning - "Så Få", "Här Utanför", "Hålla Honom Kvar", "Aldrig", "Faller Sej Naturligt", "Sky Av Lögn", "Ensamt Moln" och "Framme". Dessa dikter ingår alla i den nya boken Svart Som Silver. Av de äldre dikterna är "Två Tomma Händer" bäst, den är suverän live (bättre live än på pappret), allra helst när den framförs energiskt, med attack.

"Ni behöver ett glas vin, och jag behöver...två" sa Öijer efter en dryg timme, och då blev det en kortare paus, innan den andra akten, som innehöll en historia om Muhammad Ali och dennes dikt som hamnat i Guinness Rekordbok som världens kortaste ("me, we"). Öijer hyllade Ali: "Det är en bra dikt, skriven av en bra människa".

Alla gånger jag sett Öijer live har han talat varmt om djur, inte bara om sin egen vita Birmakatt, men oftast är det just hon som omtalas. Öijer påstod - skämtsamt - att han var lite besviken på henne, för att han inte fått någon respons från henne, trots att han kört en dikt till hennes ära varje kväll på turnén: "Hon är svårflirtad, det är inte mycket som imponerar på henne". Överhuvudtaget var det en mycket bra kväll, ett av de allra bästa uppträdanden jag sett, endast Södra Teatern den 23 november 2008 var bättre.

torsdag 26 mars 2009

Wallpaper, rapporter från föreställningarna i Linköping och Växjö



Här är en wallpaper med de inledande raderna från Bruno K. Öijers "Spårlöst Försvunna", ur Svart Som Silver. (Klicka på bilden för att se/spara den i fullstorlek.)

Sveriges Radio Östergötland uppmärksammar Öijers framträdande i Linköping, tisdag 24 mars 2009:

Lyssna här på ett radioreportage ("Go’morron Östergötland")

Och här ytterligare ett:

"En elektrisk föreställning (Bruno K. Öijer på hemmaplan i Linköping)".

Östgöta Correspondenten har bild + recension från samma föreställning:



Östgöta Correspondenten onsdag 25 mars: "Det går fortfarande att vara en outsider".

Och så en recension i Smålandsposten av Öijers framträdande i Växjö 25 mars:



"Magisk poesiafton med Bruno K Öijer".

Och här en "inför-notis" från Smålandsposten (som mestadels handlar om den här sajten/BrunoK.se, och tillhörande blogg: "Smärta med Bruno K"

söndag 22 mars 2009

"du fick aldrig veta..."-tatuering



Bilden ovan är från bloggen Truthandfiction. Hon som står bakom bloggen har lagt ut en bild på sin rygg, där hon tatuerat Bruno K. Öijers dikt "du fick aldrig veta..." (från Det Förlorade Ordet). När jag och min bror i november förra året fick chansen att träffa Öijer, efter föreställningen i Gävle, berättade han att han under framförandet av "du fick aldrig veta..." kom att tänka på en kvinna som kommit fram till honom backstage efter en föreställning och visat honom sin nakna rygg, där hon hade hela "du fick aldrig veta..." tatuerad, och att det fick honom att nästan komma av sig i framförandet denna kväll. Idag hittade jag bilden ovan, på kvinnans blogg.

fredag 20 mars 2009

Setlist från Södra Teatern, 17 mars 2009

Man ville att jag skulle posta en setlist från vårpremiären (Södra Teatern, 17 mars 2009), så här är en 99,9% korrekt setlist.

vi föddes med en oerhörd saknad... (DIMMAN)
om mej finns nedtecknat... (FÖRLORADE ORDET)
incest (GILJOTIN)
faller sej naturligt (SVART)
vi lämnade varje fest... (DIMMAN)
blå bouquet (SPELARENS)
sky av lögn (SVART)
jag köpslår inte... (GIFTET)
jag påminner om en man... (FÖRLORADE ORDET)
ibland återvänder jag... (FÖRLORADE ORDET)
vigd (FÖRLORADE ORDET)
på väg hem från dej... (FÖRLORADE ORDET)
avslöjade (SVART)
kylan (DIMMAN)
allt sånt var borta (SVART)
från början (SVART)
jag lyssnar... (?)
så få (SVART)
två (FÖRLORADE ORDET)
bågskyttar (SVART)
väg bort (FÖRLORADE ORDET)
den nakna villiga kvinnan... (FÖRLORADE ORDET)
kläder (SVART)
-oidentifierad dikt-
första snön (DIMMAN)
en liten sagofigur (DIMMAN)
arvet (SVART)
-ev. en oidentifierad dikt-
den meningslösa hettan (GIFTET)
hängd (FÖRLORADE ORDET)
lät dom ligga (GILJOTIN)
främmande (DIMMAN)
vitsipporna... (DIMMAN)
jag låtsades (SVART)
ande (DIMMAN)
vi lägger det svarta puzzlet (GIFTET)
här utanför (SVART)
en kväll när vi var unga... (DIMMAN)
ishjärtat (DIMMAN)
sjön sov... (DIMMAN)
din skugga (FÖRLORADE ORDET)
blodet i snön (SVART)
hålla honom kvar (SVART)
steg bakom mej (FÖRLORADE ORDET)
spårlöst försvunna (SVART)
framme (SVART)
låt det här hårda livet bli vårt (SPELARENS)
var och en av oss (SVART)
mysteriet (SVART)
en gång blommade trädet (FÖRLORADE ORDET)
ensamt moln (SVART)
även om allt tar slut (GIFTET)
besökare (FÖRLORADE ORDET)
du fick aldrig veta (FÖRLORADE ORDET)
två tomma händer (GILJOTIN)
tätt intill (SVART)
jag frös (FÖRLORADE ORDET)
aldrig (SVART)

onsdag 18 mars 2009

Rapport från vårturnéns första föreställning



På tisdag kväll den 17 mars 2009, strax efter klockan åtta, presenterades Bruno K. Öijer återigen på Södra Teaterns scen, som mannen som "förändrade den svenska poesin för alltid". Han klev ut på scenen till publikens jubel, för den första föreställningen av vårens Svart Som Silver-turné. Den här nypremiären kom att innehålla 55-60 dikter och det måste vara rekord. Särskilt imponerad blev jag av att Öijer på ett så självklart sätt framförde dikter som han inte kört live tidigare.

Först vid elvatiden tog han definitivt farväl, och han gjorde det då med "Aldrig". En kvinna i publiken frågade, strax innan han skulle framföra dikten, om hon fick önska en dikt, och Öijer svarade: "Det är den här dikten du önskar" och så gav han publiken slutdikten i Svart Som Silver, som jag fortfarande tycker tillhör hans tre bästa dikter.

Om vårturnéns första setlist kan man notera att den inleddes på samma sätt som tidigare framträdanden, med "vi föddes med en oerhörd saknad...", som även fungerade som introdikt i början av 2000-talet. Det som har hänt sen förra året är att ytterligare ett antal dikter från Trilogin har tillkommit, men tyvärr framfördes inte nyårsdikten, "Lans Av Ljus", Öijers senast publicerade dikt.

"Så Få" fortsätter att vara den rungande kraft som den var redan i början av turnén 2008. Öijer talade som vanligt lite om dikten. Han sa att vissa skulle säga att han i dikten kallar Sverige/vårt (media)samhälle för en svinstia. "Men", tillade han, "jag skulle aldrig säga något sådant. Jag talar aldrig illa om djur".

Många dikter framfördes med högre röst, skarpare tonläge än tidigare. Vid ett tillfälle började det lukta rök i lokalen, jag trodde då spontant att det var en högtalare som pajat p.g.a. Öijers häftiga utrop i flera dikter. Men det var förmodligen någon i publiken som tänt en cigarett. En åskådare höjde rösten och frågade om det var någon därinne som trotsat förbudet och rökte. "It ain't me, babe", svarade Öijer från scenen.

Akt 2 var bättre än den första. Dels för att den andra akten innehöll så mycket bra mellansnack, men överlag innehöll denna akt också det starkaste materialet. Texterna från Svart Som Silver och Dimman Av Allt plus de få Giljotin-dikterna är de dikter som funkar bäst live, enligt min uppfattning.

"Här Utanför" dedikerades till alla direktörer/företagsledare som ger sig själva bonusar, och Öijer lade till ordet "banker" i dikten, när han beskrev skyskrapans behov att skaka av sig kontor och företag.

SVT hade en kamera på plats, återigen (de filmade två föreställningar 2008, vilket resulterade i TV-filmen Bruno K. Öijer på Södra Teatern, som visades i januari 2009).

Den som planerar att se och höra Öijer under den här turnén kan förhoppningsvis se fram emot en rolig anekdot, som han den här kvällen berättade om den kortaste dikt han skrivit, som ingår i Giljotin och lyder: "1500-talet / zebror står i regn".

måndag 16 mars 2009

"Suget efter Bruno K. tycks aldrig sina"

Dagens Nyheter På Stan har en artikel om Bruno K. Öijers vårturné: "Suget efter Bruno K. tycks aldrig sina". Särskilt intressant är det som skrivs på slutet: "I höst kan det bli de nordiska huvudstäderna, men inget mer i Sverige."

Suget är som sagt stort, och föreställningarna i både Stockholm imorgon (17 mars) och Uppsala (29 mars) är utsålda sen ett tag tillbaka. Men det ges alltså extra föreställning i Stockholm på onsdag 18 mars, och det går fortfarande att köpa biljetter till övriga föreställningar runt om i landet. Och i höst får eventuellt de nordiska grannländernas huvudstäder chansen att se Öijer.

Länk till På Stan-artikeln här:
http://www.pastan.nu/scen/pa-turne-igen-suget-efter-bruno-k-tycks-aldrig-sina-1.822443