torsdag 26 mars 2009

Wallpaper, rapporter från föreställningarna i Linköping och Växjö



Här är en wallpaper med de inledande raderna från Bruno K. Öijers "Spårlöst Försvunna", ur Svart Som Silver. (Klicka på bilden för att se/spara den i fullstorlek.)

Sveriges Radio Östergötland uppmärksammar Öijers framträdande i Linköping, tisdag 24 mars 2009:

Lyssna här på ett radioreportage ("Go’morron Östergötland")

Och här ytterligare ett:

"En elektrisk föreställning (Bruno K. Öijer på hemmaplan i Linköping)".

Östgöta Correspondenten har bild + recension från samma föreställning:



Östgöta Correspondenten onsdag 25 mars: "Det går fortfarande att vara en outsider".

Och så en recension i Smålandsposten av Öijers framträdande i Växjö 25 mars:



"Magisk poesiafton med Bruno K Öijer".

Och här en "inför-notis" från Smålandsposten (som mestadels handlar om den här sajten/BrunoK.se, och tillhörande blogg: "Smärta med Bruno K"

2 kommentarer:

Anonym sa...

härligt!! det här blir bara bättre och bättre:)
www.metrobloggen.se/jonaslindh

Anonym sa...

den här dikten skrev jag för några månader sedan. just då fattade jag inte hur mycket bruno k öijer egentligen påverkat mitt skrivande, både när jag skrev punklåter i slutet av 70-talet och nu, när musiken ligger ohörbar i bakgrunden.
efter att jag sett bruno k öijer i uppsala igår åkte jag hem och fortsatte skriva på den. så här ser den ut just nu:


träden ruskar av sig natten
och tallen vecklar ut sina barr
under jorden äter gnagarna
långsamt sig in mot hålrummet

de skriver sig in med tysta punkter:
blindskrift
de sprider sitt virus
genom sedimenten
förvandlar moränen
medan vi sover

vi löss i komposten
i bedövad sömn

vi tror att det hjälper att fråga bären
om de låter sig plockas
det hjälper inte