måndag 29 december 2008

Bruno K. Öijer - orubblig som polstjärnan



En sista intervju med Bruno K. Öijer, för i år, publicerades i Aftonbladet i lördags, den 27 december. Den finns nu utlagd på första sidan på hemsidan BrunoK.se. Själva intervjun gjordes dock i början av december, eftersom Öijer i intervjun talar om att han ska resa till Malmö med sin turné. (Första Malmö-föreställningen ägde rum den 4 december.) Roligt att intervjun avslutas med tal om en ny bok, och att Öijer känner att det inte ska behöva ta sju år innan den är klar.

Bruno K. Öijer har nu under oktober-november-december gett 21 föreställningar, från Gävle i norr till Ystad i söder, samt ett antal signeringar på bokhandlar i Stockholm. Inte en enda inställd show. Det är imponerande, tycker jag, i dessa vintertider/förkylningstider, när hundratusentals svenskar drabbas av förkylningar och influensor. Öijers röst lät lika stark och bra under den sista kvällen, förra söndagen, den 21 december, som i början av turnén, när jag såg honom i Västerås, t.ex., den 31 oktober.

Själv har jag hunnit med två förkylningar under loppet av turnén, trots en livsstil som man inbillar sig ska vara hälsosam, med avhållsamhet från tobak/alkohol/kött. Första förkylningen/influensan kom typiskt nog precis innan Öijers Gävle-föreställning, då jag skulle få träffa Öijer personligen. Lyckligtvis repade jag mig då tillräckligt för att kunna gå. Viktigast var att jag inte smittade Öijer, han körde vidare i Örebro dagen efter. Min nästa förkylning bröt ut på julaftonsmorgon. Båda de här förkylningarna innebar att jag tappade rösten, mer eller mindre, så hade jag varit Bruno K. Öijer hade det blivit åtminstone ett par inställda föreställningar. Men där andra faller är Bruno K. Öijer ett unikum; orubblig som polstjärnan, som Julius Ceasar säger i Shakespeares pjäs.

De föreställningar jag varit på i år rankar jag så här:
1. Söndag den 23 november på Södra Teatern, Stockholm
2. Söndag den 21 december på Södra Teatern, Stockholm
3. Fredag den 31 oktober på Västerås Konserthus, Västerås
4. Torsdag den 13 november på Gävle Konserthus, Gävle

Dikt som genomgående fått störst jubel under turnén:
"Så Få"

Mina favoritdikter/framföranden från turnén, så här på rak arm:
1. "Här Utanför" (från Svart Som Silver)
2. "Aldrig" (från Svart Som Silver)
3. "Lät Dom Ligga" (från Giljotin)
4. "Så Få" (från Svart Som Silver) (framför allt för slutrepliken)
5. "Sky Av Lögn" (från Svart Som Silver)

Inga kommentarer: