tisdag 18 november 2008

Svart Som Silver-turnén har nått halvvägs



Bruno K. Öijers höst- och vinterturné 2008 har nått halvvägs. Elva föreställningar har getts och nio återstår. Nu är det några dagars paus innan akt 2 sätter igång, på söndag i Stockholm den 23 november, en föreställning som sedan länge är utsåld.

Hela 21 dikter från den nya boken Svart Som Silver har framförts, vad jag vet. Jag utgår då från dels de två föreställningar jag varit på, och från premiären i Karlstad, som jag också har setlist från. Omkring 15 dikter från Svart Som Silver brukar framföras under en kväll (i Karlstad framfördes 16 stycken, i Västerås 14, i Gävle 15). Men olika Svart Som Silver-dikter framförs vid olika tillfällen och ingen föreställning är den andra lik.

T.ex. framfördes i Gävle dikterna "Ensamt Moln" och "Från Början", som inte framfördes i t.ex. Karlstad eller Västerås. Har man möjligheten är det alltså väldigt intressant att se flera olika uppträdanden, med tanke på variationen. Då slås man också av hur en publik kan skilja sig från en annan. En publik uppfattar den svarta humorn på vissa ställen, medan en annan publik inte hänger med på samma sätt.

Gemensamt för alla de tre föreställningar jag hittills tagit del av är att Öijer med de nya Svart Som Silver-dikterna hittat ytterligare ett nytt sound, en ny röst. Man hör direkt på tonläget när det är en Svart Som Silver-dikt som framförs. Och som jag skrivit tidigare är det framför allt det nya materialet som får människor i publiken att både gråta, skratta och jubla. T.ex. väcker den nya dikten "Här Utanför" stor glädje och förtjusning hos många. Samma sak med "Så Få", naturligtvis.

Här nedan listar jag de dikter som framfördes i Gävle. De som inte har möjlighet att gå på en föreställning kan ju alltid leta upp dessa dikter och läsa dem. Själv lät jag en gymnasieklass som jag undervisar i Svenska läsa två dikter ("Den Döda" och "jag frös...") och sen fick de skriva ner sina tankar och känslor. Det var rolig läsning. Dikterna gick inte över huvudet på någon, tvärtom upplevde alla att de förstod dikterna, om än på olika sätt.

Setlist Gävle 20081113:

vi föddes...
om mej finns nedtecknat...
Incest
Faller Sej Naturligt
Tätt Intill
vi lämnade varje fest...
Sky Av Lögn
Blå Bouquet
jag påminner om en man...
ibland återvänder jag...
på väg hem från dej...
Kylan
Från Början
Så Få
jag intalar min fiende...
Första Snön
en liten sagofigur...
Arvet
Den Meningslösa Hettan
Hängd
Lät Dom Ligga

Akt II:

Främmande
Jag Låtsades
Det Svarta Puzzlet
Här Utanför
Ishjärtat
sjön sov...
Hålla Honom Kvar
Steg Bakom Mej
Framme
Spårlöst Försvunna
Mysteriet
Blodet I Snön
En Gång Blommade Trädet
Ensamt Moln
du fick aldrig veta...
jag frös...
Besökare
Aldrig

Inga kommentarer: