lördag 5 juli 2008

Många Bruno K. Öijer-uppdateringar!

Idag har jag lagt ut en mängd nytt Bruno K. Öijer-material på hemsidan.

Dels har Giljotin-sidan uppdaterats, med en intervju med titeln "Poesin är ingen TEBJUDNING!", och en gammal recension av boken, från den tid då den gavs ut, samt en poesivideo; Öijer läser en dikt ur Giljotin. Ljudet blev dock lite dovt, mörkt. När jag tidigare lagt ut t.ex. musikvideor med Öijer har jag bearbetat ljudfilerna så att det dova, det mörka i rösten tonats ned något, och istället har jag tillfört mer "treble" (motsatsen till bas). Men den här gången tänkte jag att jag låter ljudfilen vara precis som den är. Ljudet kommer här också från en analog inspelning (kassett). Allt detta Giljotin-material finns på Giljotin-sidan.

För övrigt kan jag nämna att ett antal rader fattas i den här uppläsningen av dikten. Det beror på att när jag spelade in radioprogrammet, 1999, tog inspelningskassetten slut mitt i dikten, mitt under Öijers framförande, och när jag bytte sida missade jag naturligtvis några rader. Efter den femte raden ("jag var kär i gula, fallna löv") sker ett avbrott - och jag/vi missar faktiskt hela elva rader, märker jag när jag räknar. Sen fortsätter dikten med "jag kunde ha lagt ett par gula"...

Förresten ändrar Öijer ett ord i 1999 års liveversion, jämfört med originaltexten från '81: "klistrats fast" byter han ut mot "limmats fast".

Sen har jag också lagt ut en reviderad version av musikvideon "Vi Lämnade Varje Fest" - större, bättre bild; Öijer syns mer. Något bättre ljud också.

Dessutom finns nu på hemsidan ett framförande av "Besökare" - Öijers favoritdikt. Här är ljudet digitalt, alltså bättre. Länk finns på TV- och Film-sidan, och för tillfället också på första sidan, på listan över de senaste uppdateringarna.

Alla Bruno K. Öijer-videor som jag lagt ut har jag lagt ut på YouTube. Av någon anledning låter YouTube sina tittare se vissa utlagda videor i "high quality". Strax under bilden, på höger sida, under antal "Views" kan det finnas en länk som heter "watch in high quality". Klickar man på den får man se videon i bättre, högkvalitativt format.

Jag har listat ut att om man laddar upp en video i MPEG 1-format brukar YouTube låta den videon få detta "watch in high quality"-alternativ. Därför har jag satsat på detta format senaste tiden, och de flesta av de senaste Öijer-filmerna jag gjort går att se i "high quality". Men tyvärr går inte de två nya versionerna av "Ishjärtat" och "Vi Lämnade Varje Fest" att se i "high quality", trots att de är i MPEG 1-format.

Jag kallar likväl dessa två nya versioner för high quality-versioner, eftersom de nu går att se i större format; bilden är inte avhuggen upptill och nedtill, som de gamla versionerna. Man ser nu mer av Öijer, och ljudet är bättre. Därtill är videorna rent konstnärligt något reviderade också.

PS. Ytterligare en uppdatering idag: Bruno K. Öijers första publicerade dikt är nu utlagd, finns under övriga verk. Direktlänk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittade inte "Skugga kommer"-LP:n (eller cd-versionen) bland "Verk" på den annars mkt fina sidan. Har jag bara kollat dåligt?

Per Erik sa...

Du har helt rätt. Det finns inte någon sida för Skugga Kommer än. Jag har nämnt detta verk på vissa andra ställen på hemsidan, t.ex. finns det på Medan Giftet Verkar-sidan en länk till en särskild sida om dikten "Skisser Till Ett Av Dödens Tal" (http://brunok.se/skisser.htm). På den sidan nämner jag Skugga Kommer och så erbjuds en MP3-länk. Men jag ska göra en riktig Skugga Kommer-sida imorgon fredag. Den kommer då att finnas på sidan för "Övriga verk". "Övriga verk"-länken finns som sista kategori på "Verk"-sidan, efter Svart Som Silver. Tack för ditt påpekande.

Anonym sa...

Bra!
Förresten lär SVT ha sänt ett dokumentärprogram från inspelningen av den skivan (bör finnas i deras arkiv, och gå att få fram via Statens arkiv för ljud & bild). Vore kul att se!

Per Erik sa...

Det där ljud- och bildarkivet som du nämner tillåter inte kopiering av material. De har kopior av allt som någonsins sänts, i TV och radio, och söker på man Bruno K. Öijer i deras sök-databas får man ju upp en del intressant. Per Bäckström, som skrev doktorsavhandlingen Aska, tomhet & Eld om Öijer var säkert där och tittade igenom allt material när han bedrev sin forskning. Forskare och journalister har tillträde till enskilda rum på arkivet, där de kan sitta och titta eller lyssna på det material de vill. Det är gratis för dem, men de får inte kopiera något. Jag är inte forskare/studerande längre, så jag får inte ta del av materialet, och även om jag fått göra det hade jag alltså inte fått kopiera något av det.

Sveriges Radio har en programförsäljning, som jag kontaktade för att jag ville köpa ett program från 1992. Lyrikmagasinet, närmare bestämt, i vilket Öijer medverkade och framförde dikter från Medan Giftet Verkar. Han blev intervjuad också. Men de ville inte sälja det, p.g.a. rättighetsaspekter. Men i vår tid existerar ju inte några rättighetsaspekter i praktiken, det tycker jag alla institutioner borde inse. Så gott som allt finns redan på YouTube och andra ställen, så det är lite meningslöst att sitta och trycka på material och skydda det mot "pirater", tycker jag. Men de vill alltså hellre att banden ligger i deras arkiv och samlar damm än att Brunos fans får ta del av materialet.

Jag har säkert brutit mot en massa copyright-lagar i och med allt som finns på BrunoK.se, men det är ju också en del av den moderna tiden och den moderna konsten, postmodernismen, eller post-postmodernismen, att använda befintligt material, befintlig konst, omvandla, presentera på nytt, lägga till, sprida, o.s.v. Det är väl delvis det Öijers fru Maya Eizin sysslar med i sin bildkonst, så som jag uppfattar den.

Enligt bibliografin i Bäckströms bok sände SVT 1986 en halvtimmes program med titel Hey Ängel, som förmodligen är ett framförande av den låten, från Skugga Kommer. Nåt annat Skugga Kommer-relaterat material finns inte med i hans lista, vad jag kan se.