tisdag 15 juli 2008

Ladda hem & lyssna på Bruno K. Öijer-diktframföranden från 1975



Jag får en känsla av att de flesta som besöker Bruno K. Öijer-hemsidan är unga människor, ofta till och med yngre än mig (jag är alltså född 1980). Är man född på 80-talet, eller rent av på 90-talet, kanske man bara känner till Öijers nuvarande sätt att framföra sina dikter. På 70-talet hade Öijer en mer aggresiv stil, som vissa kanske förvisso har hört i några av de musikvideor jag gjort baserade på 70-tals-framföranden, men denna lässtil är ändå, upplever jag, ganska okänd och främmande för de flesta av dagens (unga) Öijer-fans.

Nu har jag lagt ut tre stycken ganska långa diktrecitationer av Öijer från 1975 på BrunoK.se. De är från en kassett och jag har konverterat dem till MP3-filer. Två av dessa dikter/ljudinspelningar har aldrig funnits på hemsidan tidigare, i något format. De heter "Gåvan" och "Hämnd". En tredje ljudfil är "1:st Poem For Mathilde", som tidigare funnits i YouTube-format som musikvideo. Nu finns den som ren MP3-fil. Besök sidan för c/o NIGHT för att ladda hem dessa inspelningar, som innehåller Öijers hårda lässtil, där skrik blandas med viskningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är född på 60-talet, så några old fucks har du som läsare :-)
Ha en skön sommar!

Per Erik sa...

Detsamma! Bra att inte Rysarnytt.se tar semester. Bra hemsidor tar aldrig semester. "Jag är aldrig ledig", som Bruno säger.

Anonym sa...

Hehe, du kanske har rätt. Så länge det inte är typ Svenskt Näringsliv som säger det bara.
Måste ju sticka emellan med lite bra film ibland också. Köpte en Hitchcock-box nyligen. Klassiker är ju aldrig fel att beta av under varma sommarkvällar.