På måndag (den 20 oktober) uppträder Bruno K. Öijer i Karlstad, på Scalateatern, kl. 19:30. Scalateatern-länk här. Biljettköp här.
Om det är nån som går på den föreställningen och besöker den här sidan får ni gärna skriva en kommentar här (eller i Turné-forumet här) om hur det var, vilka dikter som framfördes, etc.
Själv ska jag inte åka till Karlstad (eller Göteborg, som är nästa annhalt), då det är för långt bort. Men jag kommer att skriva om de föreställningar jag går på (Västerås, Gävle, Stockholm). Om det finns personer där ute som ser Öijer på andra ställen och vill dela med sig av sina intryck får man alltså gärna skriva kommentarer här direkt i den här bloggen, eller, som sagt, i Turné-forumet), eller så kan man maila mig (e-postadress finns här), så kan jag i så fall sätta ihop en sida med allas kommentarer och synpunkter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hallå! 325 kr = nästan ingenting i dessa sammanhang. På en Dylankonsert för 400 - 900 får man en hel show med oerhört förtätad stämning av en världsstjärna. Så länge Öijer som är en svensk stjärna, inte tar mer betalt än Dylan är det svårt att se något som helst problem i detta. Man snålheten bedrar som bekant visheten.
Alla behöver pengar och Öijer behöver rimligtvis medel att leva för medan han skriver (under resten av året förmodar jag...?). Hans protest mot kommersialiseringen och kommersen i samhället är egentligen bara en av många bottnar i hans texter (gudskelov). Även om den vore huvudsaken i hans skrivande är det närmast barnsligt att tycka att han av den orsaken har nån sorts skyldighet att göra större antal turnéframträdanden med lägre biljettpris. I hans ålder är det inte säkert att man orkar med ett omfattande flängande i byarna för nå grupper som inte ens är så motiverade att de vill lägga ut 325. Beloppet är också som påpekats försumbart med tanke på vad folk kastar ut pengar på för löjliga saker som egentligen bara tröttar sinnena. Det är ju det förytligandet som är skadligt, inte att en konstnär tar betalt!
Jag har alltid berörts illa av att Öijer i sin möjligen fattiga(?) ungdom kastade ut stipendiepengarna på tunnelbanan. Dom kunde han behövt själv. Men den typen av gester tillhör den barnsliga rebelltiden. Att den är över märks inte minst på hans texter som numera kan läsas över alla gränser.
Alla Öijerframträdanden jag sett har varit prisvärda och har känts helt rätt med en publik som inte bölar, röker och beställer in öl medan en stackars poet försöker frammana sin innersta existens utan att få ett öre för det som på "poetry slam" eller "poetry gangbang". (Även om dessa något vulgära evenemang har ett egenvärde för den sociala terapi de erbjuder). Om man betalar lite uppskattar man nämligen ett framträdande mer och anstränger sig för att förstå eller som i Öijers fall - uppleva något starkt. Tack för ordet... / Bo L
Ja, Bo, bra skrivet.
Men jag håller inte med angående stipendieutkastningen. Det var en bra grej. Jag tror att den handlingen betydde en del för att göra honom ett namn. Även om det inte var syftet bakom handlingen. Men stipendieutkastningen bidrog säkert till Öijers berömmelse; fler fick upp ögonen för honom.
Skicka en kommentar