fredag 8 augusti 2008

Bruno K. Öijer-dröm + Bruno K. Öijer i serier (hela KLAS KATT-serien!)

Först drömmen:

I natt drömde jag att Bruno K. Öijers kommande bok Svart Som Silver fått ändrat utgivningsdatum, p.g.a. att förlaget fått nys om att boken börjat spridas illegalt på piratsajter på nätet. Därför ändrade man utgivningsdatum från den 18 september till den 21 juli. I drömmen var det den 20 juli.

Hur som helst tror jag inte att det finns någon sanning i den där drömmen, vad gäller spridandet av piratkopior av boken online, i e-bok-formatet. Personligen skulle jag inte vilja läsa Svart Som Silver på det sättet.

Boken, i dess traditionella format, kommer förmodligen inte att dö på samma sätt som CD-skivan i praktiken har gjort. Nya album av favoritartister lyssnar jag helst på i MP3-format, med min MP3-spelare, även om jag köper CD-skivan, för att konvertera den till MP3-formatet (men också för omslag/credits). Med böcker är det en annan sak. Jag vill läsa papperskopian, och hålla i den. Jag tror de flesta känner likadant.


Serie-kopplingen: [uppdaterad 10 augusti]

Åsa Warnqvist, som kom ut med en doktorsavhandling förra året, som delvis behandlar Bruno K. Öijer, berättade för mig i ett mail att hon skrivit en kortare text om Öijers koppling till serievärlden. Hon skriver om det faktum att "Öijer är tillräckligt känd för att det ska vara intressant att plocka komiska poäng på hans namn i en tecknad serie." Och att detta har hänt åtminstone tre gånger. Dels i Kalle Anka, nr 25 1996:



I serien "Poetisk rättvisa" figurerar en poet vid namn Uno Löje, "Ankeborgs mest berömde poet". Jag har själv inte läst avsnittet; omslaget ovan är från Tradera, där någon säljer tidningen i fråga för en femkrona.

Öijer ska även ha förekommit i den norska humorserien "Pondus" av Frode Øverli, som bl.a. har publicerats i Dagens Nyheter.

Första gången Öijer dykte upp i en serie var 1979. Det var i detta verk, där det anspelas på Öijers stipendieutkastning 1975:



Innan han skrev Klas Katt i Hell City hade Gunnar Lundkvist haft med serier i Öijers tidskrift Guru Papers. Nu finns hela den här Klas Katt-serien, baserad på Bruno K. Öijer, att läsa på BrunoK.se, under Övriga verk.

Inga kommentarer: