lördag 13 februari 2010

Bruno K. Öijer live på scen i Linköping, 12 februari 2010: "TERROR..."

Bruno K. Öijer var gästartist när Thåström uppträdde i Sporthallen i Öijers barndomsstad Linköping fredag den 12 februari 2010. Thåström presenterade Öijer med orden:

"Sveriges nu enda levande geni... Bruno K. Öijer!"

Enligt uppgifter framförde Öijer dikten "TERROR, du tar min hand...", från boken Giljotin (1981). Den här dikten framfördes aldrig under den senaste Svart Som Silver-turnén, och utgör en ganska stark kontrast till de dikter Öijer framfört live på senare tid - med vissa undantag. "Två Tomma Händer" (från Giljotin) har till exempel framförts live 2008-2009, en dikt med något av samma tonläge som "TERROR...".

"TERROR..." finns också med på skivan Skugga Kommer, och jag har sen tidigare lagt ut ett videoklipp från 1986 där Öijer diskuterar dikten och dess konstanta upprepningar av ordet "terror". Klicka här för att se det inslaget. Där beklagar sig Öijer över att dikten upprepar ordet "terror" hela 120 gånger.

Uppgifterna om att Öijer framförde dikten "TERROR, du tar min hand..." igår kväll är inte 100% säkra, men nästintill. Öijers gästframträdande ska ha ägt rum som ett första extranummer efter 16 Thåström-låtar.

UPDATE 16/2 2010:
Nu är det bekräftat att Öijer framförde "Besökare" och "TERROR", och videolänkar finns från och med idag på BrunoK.se.

15 kommentarer:

Per-Anders sa...

Terror, ja det stämmer. Grymt var det!

David sa...

Japp, precis som Per-Anders sa så framförde han "Terror". Jag filmade lite med min kamera, kvalitén blev väl sådär men jag ska lägga upp det på YouTube ändå tänkte jag.

Per Erik sa...

Per-Anders och David - tack för era bekräftelser, att det var "TERROR" som framfördes. En imponerande intensiv lång dikt som säkert satte skräck i de åhörare som inte var bekanta med Bruno K. Öijers poesi sen tidigare.

David - det låter spännande.

Robin Horus sa...

Spännande är ordet. Jag hade på Thåströms hemsida läst att man skulle hålla utkik efter Öijer på scen, men kunde bara i min vildaste fantasi tänka mig att han skulle läsa en så lång och intensiv dikt ackompanjerat av Thåström och hans band. Thåström själv sprang runt som en Blixa Bargeld och slog på en bilfjäder, Öijer lemlästade oss med sådan känsla och intensitet att jag har svårt att finna ord. Det var så jävla terror.

Per Erik sa...

Underbar redogörelse, Robin. Jag hade just tänkt fråga om Bruno körde dikten helt själv, utan någon "bakgrundsmusik" (om man ska använda ett sånt ord), men då var det alltså så att han ackompanjerades av Thåströms band.

Robin Horus sa...

Han framförde "Besökare" själv först innan "Terror...". Jag tyckte mig se en ovanlig energi hos Öijer den kvällen. Jag tror hans rock-jag kom fram när han fick läsa till musik.

Per Erik sa...

Robin, kolla på förstasidan (brunok.se), jag gjorde en uppdatering igår med två videoklipp, "Besökare" och "TERROR".

Unknown sa...

du hör koltrastarna sjunga:
idag är idag är idag
öppna dörren (den är ju redan öppen)
och kasta ut allt som står i vägen
släpa in skogen, och för en gångs skull,
lägg allt i rätt ordning (du vet vad jag menar,
avbryt inte bygget mitt i som du brukar och slarva inte,
det här är viktigt)
”paranoia means having all the facts”
som vi alla vet
skrivs lagen av lagbrytarna
utkämpas alla krig av krigsförbrytare
makten tillhör folkets fiender
och rövarhövdingar styr vårt land
ja, som vi alla vet:
”paranoia means having all the facts”
men allt det här har du inte längre med att göra, min vän
det rede du byggt
ditt bo, ännu inte synligt på satellitbilder
där du nu ligger, där du nu ruvar
ja, den avskjutningsramp du nu snickrat
för det raseri vars knytnävar nästan fläkt upp dig inifrån
har du fodrat med
ansökningshandlingar, delgivningar, yrkanden, avslag,
urinprov, salivprov, ultimatum och vaga löften

flyg nu min vän
medan galgristarna sover

Anonym sa...

You are mistaken. I can defend the position. Write to me in PM, we will communicate.

Anonym sa...

Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I've really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!
Here is my blog Local News aggregation website

Anonym sa...

What's up i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this post i thought i could also make comment due to this sensible paragraph.

Check out my site: supra vaiders

Anonym sa...

This is my first time pay a visit at here and i am
really happy to read all at one place.

Here is my web page: christian louboutin replica

Anonym sa...

I'm not certain the place you're getting your info, but
great topic. I must spend a while finding out much more or understanding more.
Thank you for wonderful information I was searching for this information
for my mission.

Check out my web page: cheap christian louboutin shoes

Anonym sa...

e cigarette forum, e cigarette forum, e cig reviews, e cigarette, smokeless cigarettes, e cigarette

Immanuel Hägglund sa...

https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1661119 Öijer är makalöst påverkad av mitt diktande i sin senastediktsamling.